Přírodověda
14. 10. - 16. 10.
V učebnici si prosím přečtěte str. 11 a 12 (fotosyntéza) a proveďte zápis do sešitu:
Rostliny
- společné znaky rostlin:
- výživa a vylučování
- dýchání
- reakce na změny prostředí
- pohyb
- růst a vývoj
- rozmnožování
- fotosyntéza
- výživa rostlin
- probíhá v zelených částech rostlin
- rostliny přijímají oxid uhličitý a vodu, při fotosyntéze se tyto látky mění na jednoduchý cukr a kyslík
Prosím nakreslete si do sešitu schéma fotosyntézy s popisy – obrázek v učebnici ze str. 12. Můžete namalovat jinou rostlinu.
20. a 22. 10. 2020
Milí žáci, v tomto týdnu si přečtěte v učebnici str. 12 – 14 a proveďte zápis do sešitu:
Třídění rostlin
- Výtrusné
- Rozmnožují se pomocí výtrusů
- Mechy, plavuňe, přesličky, kapradiny
- Semenné
- Rozmnožují se pomocí semen - uložena v plodech nebo šiškách
- Části těla - kořen, stonek, list, květ, plod
Kořen
- podzemní část
- Upevňuje rostlinu v půdě
- Přijímá vodu s živinami
Stonek
- Nadzemní část
- Rozvádí látky
- Vyrůstají z něj listy, květy, plody
- Byliny - dužnatý stonek
- Dřeviny - dřevnatý stonek
- Keře - nemají kmen
- Stromy - mají kmen
List
- Probíhá zde fotosyntéza
- Stavba - řapík, čepel s žilnatinou
V pracovním sešitě dokončete stranu 8 a na str. 9 vypracujte cv. 7
Děkuji
2. 11. – 6. 11. 2020
Tento týden si, prosím, v učebnici přečtěte str. 15 a 16.
Udělejte si zápis do sešitu:
Květ
- slouží k rozmnožování
- pestík – ukrývá samičí pohlavní buňku
- tyčinky – vznikají zde pylová zrna – samčí pohlavní buňky
- opylení
- pylová zrna přenesena z tyčinek na pestík
- pomocí větru, vody, živočichů
- oplození
- spojení samčí a samičí pohlavní buňky
- po oplození vznikne plod
Plod
- jsou v něm uložena semena
- semena jsou kryta oplodím
- dělíme je na:
1) dužnaté
- dužnaté oplodí
- peckovice (švestka), malvice (jablko), bobule (rajče)
2) suché
- suché oplodí
- obilka (pšenice), oříšek (lískový ořech), lusk (hrách)
Za vhodných podmínek semeno vyklíčí a postupně z něj vyroste celá rostlina.
V pracovním sešitě vyplňte str. 9.
9. - 13. 11. 2020
V učebnici si přečtěte str. 17 – 19 (po obratlovce).
Udělejte si zápis do sešitů:
Živočichové
- Společné znaky:
- Výživa a vylučování
- Dýchání
- Reakce na změny a podněty
- Pohyb
- Růst a vývoj
- Rozmnožování
- Podle stavby těla je dělíme na dvě skupiny:
- Bezobratlí - nemají vnitřní kostru
- Obratlovci - mají vnitřní kostru z kostí, součástí je páteř z obratlů
Bezobratlí
- Ve vzduchu, na souši i ve vodě
- Nejpočetnější skupinou je hmyz – brouci, motýli, včely, mouchy, sarančata …
V pracovním sešitě vyplňte str. 10 a na str. 11 popište stavbu těla včely medonosné (pomůže vám učebnice).
Děkuji